Facebook vijftien jaar: feest of failliet? Programma’s op Canvas

Facebook vijftien jaar: feest of failliet? Canvas maakt de balans op: online én vanaf maandag 21 januari op tv. Dit alles in het kader van de vijftiende verjaardag van Facebook op 4 februari. Omdat velen van ons hier gebruik van maken, deel ik vandaag het programma-overzicht.

Een maand lang besteedt Canvas op tv en online heel wat aandacht aan die memorabele verjaardag. Hoe zijn het medium én het bedrijf erachter zo succesvol geworden? Wat is hun invloed op het leven van de 1,5 miljard dagelijkse en 2,2 miljard maandelijkse gebruikers? En op hun privacy? Hoe ‘sociaal’ is het medium nu echt? Wat is de impact van Facebook op de publieke opinie? Wie maakt daar gebruik (of misbruik) van. En wat is de toekomst van Facebook? Het zijn maar een paar vragen die aan bod komen in het Canvas-project rond 15 jaar Facebook.

Centraal staat de driedelige reeks Facebook en ik van Tim Verheyden. Maar er zijn ook artikels, blogs, documentaires, film en andere bijdragen op canvas.be, VRT NU en uiteraard ook op de sociale media van Canvas.

In de aanloop naar het jubileum blikt canvas.be terug op een aantal sleutelmomenten in de nog jonge geschiedenis van het sociale netwerk. In een eerste bijdrage gaat het over de begindagen. Hoe is het sociale medium ontstaan? Later wordt onder meer ook ingezoomd op de beroemde like-button en de overname van Whatsapp. Het verhaal wordt afgerond op 4 februari, de 15de verjaardag van Facebook.

Dit kun je verwachten

(of beter gezegd: zet deze data in je agenda, dit wil je zien).

Vanaf zaterdag 19 januari praat canvas.be in de rubriek Grote vragen met een aantal markante personen zoals schrijver Jamie Bartlett en Katleen Gabriëls (die het boek ‘Online – hoe de digitale wereld je leven bepaalt’ schreef) over de invloed die de sociale media hebben op mens en maatschappij.

Op maandag 21 januari gaat de driedelige reeks Facebook en ik van start, om 21.20 u. In de eerste aflevering (Te koop: uw diepste gevoelens) belicht Tim Verheyden de impact van Facebook op onze privacy. Wat weten ze allemaal over ons? Waarom willen ze dat weten? Hoe komen ze dat te weten? En kan dat kwaad, die datahonger? De afleveringen zijn ook altijd te (her)bekijken op VRT NU. Je leest er hier alles over.

Aansluitend bij de diverse afleveringen bieden Canvas.be en de sociale media van Canvas.be in On the road telkens een blik achter de schermen van de reeks, met achtergrond bij de diverse locaties.

Canvas gaat ook op zoek naar ‘Humans of Facebook’: mensen voor wie Facebook grote impact heeft gehad op hun leven. Gedurende de looptijd van de tv-reeks kunnen we hun verhalen ontdekken op canvas.be en de Instagrampagina van Canvas.

Amazon

Op VRT NU kan je vanaf 21 januari ook kijken naar de documentaire De wereld volgens Amazon (In Amazon we trust). De online shopgigant Amazon is de grootste winkel van de wereld en is uitgegroeid tot een van de machtigste bedrijven ter wereld. Net als Facebook drijft Amazon op innovatie en ondernemerschap, maar wel tegen een prijs: de sociale bescherming van de werknemers en de privacy van de gebruikers.

In de tweede aflevering van Facebook en ik (Hoe u een digijunk bent geworden) onderzoekt Tim Verheyden op maandag 28 januari waarom Facebook zo verslavend is. Wie zijn de ingenieurs achter het succesvolle Facebookdesign? Is het eigenlijk wel ethisch, mensen afhankelijk maken van je product? En kan dat kwaad voor je hoofd? En nog belangrijker: de hoofdjes van onze kinderen? Meer informatie vindt u hier.

Die week verschijnen er ook nieuwe verhalen in de rubrieken On the road, Humans of Facebook en Grote vragen.

Op zondag 3 februari programmeert Canvas de veelvuldig bekroonde langspeelfilm The Social network (2010) van David Fincher over het ontstaan en de groeipijnen van Facebook. De film – met Jesse Eisenberg in de rol van Mark Zuckerberg – is gebaseerd op het boek ‘The Accidental Billionaires’ van Ben Mezrich. Hij won onder meer drie Oscars, drie Golden Globes en twee Bafta Awards.

Op maandag 4 februari onderzoekt de derde en laatste aflevering van Facebook en ik (Nog nooit zo verbonden, nog nooit zo alleen) onder meer de rol van ‘content moderation’ (inhoudsbewaking). Tim Verheyden gaat ook na tot wat online haatboodschappen kunnen leiden in het echte leven. En wie beslist eigenlijk wat er op Facebook mag verschijnen? Wie bepaalt de grens tussen vrije meningsuiting en haatboodschappen? Meer informatie vindt u hier.

Canvas.be brengt opnieuw extra content bij deze aflevering in On the road en staat daarnaast ook stil bij het datalekschandaal rond Cambridge Analytica en de rol van Facebook daarbij.

Extra op VRT NU

Inside Facebook biedt een bijzondere inkijk op de zogenaamde ‘moderatie’ bij het platform. Hoe reguleert Facebook wat kan en niet kan op zijn netwerk? Wat met kindermisbruik, dierenmishandeling, zelfverminking of aanzetten tot haat? Undercoveronderzoek toont Facebook als een bedrijf dat omzet voor de moraal plaatst en dat in extreme posts vooral winst ziet.

The Cleaners laat ons kennismaken met de derdewereldindustrie van de digitale schoonmaak: hoe internet zichzelf verlost van wat ongepast of ongewenst is. We ontmoeten vijf digitale schoonmakers die ongepaste inhoud van het internet moeten halen. Het uitpluizen van soms zeer verontrustende beelden is psychologisch vaak heel belastend. En wat maakt dat een beeld kunst is of propaganda? Sociale media mogen geen wetteloze fora zijn, maar censuur mag ook niet de bovenhand halen. Een delicaat evenwicht.

Deze documentaires zijn vanaf 4 februari te zien op VRT NU.

Foto: Mark Zuckerberg © CC – VRT

Blij met de artikelen van VlaamsKijken, bedank ons via Ko-Fi. * Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg ons op Instagram, kom bij de Facebook-groep én schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


VlaamsKijken steunen?
Om VlaamsKijken mogelijk te maken werken we met Google Ads en affiliate-links (bestel je via zo'n link dan ontvangen wij vanuit de betreffende webshop een kleine vergoeding). Wil je VlaamsKijken zo steunen, koop dan bij onze partners als  Bol.com, Coolblue en Amazon.nl (als Amazon-Partner verdien ik aan het kwalificeren van aankopen - geldt ook voor proefversie Amazon Prime (Video) en de Video Channels). Ook ontvangen we een kleine commissie via linkjes naar VPN Nederland (die we zelf gebruiken om eenvoudiger tv over de grens te kijken).

15 januari 2019 /